maanantai 30. huhtikuuta 2012

1. Työpäivä. First day at work.

Herätyskellon laitoin soimaan aamuviideltä, mutta heräsin jo hieman neljän jälkeen enkä saanut enää unta, joten pyöriskelin sängyssä. Kuudelta piti olla navetalla. No, kun navetalle päästään, yhdellä roboteista (en muista numeroa) oli vedinkuppi irronnut ja menimme ensin katsomaan sitä. Nathan tulikin sitten tunnelin käytävällä vastaan. Tosiaan, täällä on laissa määrätty että vierailijoilla tms. on oltava mahdollisuus päästä "puhdasta tietä" pitkin roboteille, joten navetan alla menee tunneli, josta on pääsy jokaiseen robottihuoneeseen. Mason Dixonin robotit ovat uusia, muistaakseni 2009 vuosimallia ja niissä on käytössä DelPro-ohjelma. (tuo lisähaastetta, meillä on kotona VMSClient....)
Työpäivän aluksi käydään koneelta läpi, mitkä lehmät pitää käydä ajamassa odotustilaan eli "push-in cows". Kun lehmillä on yli 18 h (?) viime lypsystä, ne muuttuvat keltaisiksi. Lypsyluvalliset ovat vihreitä. Lisäksi katsotaan onko vastatuoduissa "fresh cows" semmoisia, mitkä pitää ajaa robotille. Samalla voi aina pitää robottihuoneita ja robotteja puhtaana. Olikin ihailtavan puhdasta jokaisessa huoneessa. Robotitkin kiilsivät. Kun nämä lehmät oli ajettu, alettiin tutkia devaltition-listaa, en ihan vielä keksinyt mitä se on käytännössä :) Kuitenkin katsottiin, onko jollain lehmillä poikkeavuuksia lypsyissä. Sitten katsottiin edellisen päivän listausta, mitä lehmiä pitää erityisesti seurata. Kävimme sitten karsinat läpi, että onko näissä listatuissa eläimissä mahdollisesti utaretulehdusta tai onko se jalka jo parantunut. Kolme lehmää veimme utaretulehduksen ja yhden lehmän olkapään sijoiltaan menemisen takia sairasnavettaan eli pois robotilta. Täällä on tapana viedä kaikki sairaat lehmät pois robotilta ja tilalle otetaan joko hoidettuja tai ihan uusia lehmiä/ensikoita. Eli robotilta saadaan koko ajan puhdasta maitoa. Tällä tilallahan ei ole maitotankkeja, vaan maito pumpataan säiliöautoihin. Menee noin 14h että säiliöauto tulee täyteen. Lounaan jälkeen yleensä hoidetaan nuo eläinkuljetukset, sitä varten on "cow-taxi" eli traktori ja lehmäkärry. Siitä tulikin mieleeni, että porttien lukitukset on tehty ihan uskomattoman hienoiksi, isi tykkäisi ;) Pitää ottaa jossain vaiheessa kuva siitä! Ei joudu kettingit hukkaan.

Muistin aika hyvin puhua lehmistä "she", yhden kerran taisin sanoa "it".. :P Not bad! Kyselin Doylelta käyttävätkö he genomitestiä. Hän kertoi, että olisivat erittäin kiinnostuneita siitä, että pystyisi paremmin valitsemaan hyvät vasikat tilalle. Nyt se ei kuitenkaan onnistu, kun on niin paljon sekarotuisia. Niistä ei pysty oikein sanomaan mikä on hyvä ja mikä ei, kun markkerit ovat eri roduilla kuulemma eri kohdissa. Tai jotenkin näin minä sen asian ymmärsin :) Jotta genomitestiä voi käyttää, pitää olla 8 polvessa tiettyä rotua. Eli tässä tapauksessa nyt holsteinia, kun siihen on taas pyritty risteytyksillä.

Huh, suurin osa asioista jäi varmaan kirjaamatta, mutta ei vaan pysty muistamaan kaikkea. On sen verran paljon uutta asiaa tullut. Nyt yöpuulle, katsotaan jaksaako huomenna kirjoittaa! Huomenna tuodaan ainakin 8uutta hiehoa lypsyroboteille ja lisäksi jotain aiempia lehmiä. Katsotaan mitä siitä tulee.:)

2 kommenttia:

  1. vaikken navetoinnista mitään tiiä ni huvitti tuo että pitää olla puhtaatreitit robottihuoneisiin vierailijoille mutta mikäs siinä..:D -Jenni-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, joka maassa on vähä eri käytännöt ja säännökset, jotku voi olla typeriä.. Suomessaki on omanlaisesa :) Ottamatta nyt kantaa mikä on typerää ja mikä ei :P

      Poista